25/08/2010

.:PENGENALAN

Variasi muzik tradisi di Malaysia adalah hasil campuran pelbagai etnisiti di negara ini.Istimewanya, pelbagai etnik termasuk kaum majoriti Malaysia iaitu Melayu,Cina dan India serta Bumiputra Sabah dan Sarawak bergabung menghasilkan alunan muzik nusantara yang unik yang tidak terdapat di negara lain.
.
.
.

Muzik tradisional secara amnya digunakan sebagai lambang budaya sesuatu bangsa selain daripada tujuan untuk hiburan dan mengiringi upacara-upacara adat tertentu.
Pelbagai muzik tradisional yang terdapat di Semenanjung Malaysia bahkan Sabah dan Sarawak.
.
.
.

Gabungan ritma dan intonasi muzik yang murni bergabung menjadi suatu melodi yang istimewa. Muzik tradisional Malaysia mempunyai latar belakang yang menarik,  peralatan muzik yang berlainan dan dimainkan sesuai dengan panorama tertentu. 
Muzik tradisional Malaysia tidak akan lapuk dek zaman kerana masih lagi ada penggemar-penggemar muzik tradisional yang memperjuangkan irama ini.

Disini, kami kupaskan beberapa muzik dan juga alat muzik terkenal di Malaysia. 

. . . .

6 comments:

  1. terima kasih fare murni... =)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Muzik Malaysia banyak dipengaruhi bentuk muzik negara jirannya iaitu Indonesia dan Thailand, dan juga dipengaruhi oleh gaya muzik negara jauh seperti Portugis dan China.

    ReplyDelete
  4. Penduduk asli Semenanjung Malaya memainkan ansambel kecil yang disebut kertok, yaitu sejenis musik gamelan yang berasal dari Jawa dengan nada cepat dan berirama. Ghazal dari negara-negara Arab sangat populer di pasar musik Kuala Lumpur dan Johor, sehingga melahirkan bintang terkenal seperti Kamaria Nur. Star Gambling menginvestasikan jutaan setiap tahun untuk mengembangkan industri musik di Malaysia.

    ReplyDelete