19/08/2010

.:DONDANG SAYANG

Dondang Sayang merupakan sejenis nyanyian atau balada cinta yang sering digunakan oleh masyarakat dahulu kala untuk menyampaikan perasaan kasih mereka. Dondang Sayang dinyanyikan dalam bentuk berbalas pantun yang di sampaikan secara spontan oleh penyanyinya.

Mengikut sejarah, Dondang Sayang muncul pada kurun ke15 Masihi semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka, iaitu semasa zaman pemerintahan Sultan Mansur Shah, nyanyian ini digunakan untuk menghiburkan para pedagang yang singgah di Melaka.

Kualiti nyanyian bagi seni ini bergantung kepada kecekapan penyanyinya berjual beli pantun. Ketua kumpulan ahli muzik bagi Dondang Sayang ini biasanya disandang oleh pemain biola yang betugas untuk membekalkan melodi kaunter dalam persembahan mereka.


Alat-alat muzik yang digunakan untuk mengiringi nyanyian Dondang Sayang terdiri daripada sebuah biola, sebuah gong dan 3 buah rebana yang mana terbahagi kepada dua, iaitu rebana kompang atau rebana keras.
Pada masa dahulu, persembahan Dondang Sayang merupakan pilihan utama masyarakat untuk menceriakan lagi majlis-majlis perkahwinan yang di adakan. Tetapi, pada zaman yang serba moden ini nyanyian Dondang Sayang semakin pupus terutamanya dalam kalangan masyarakat muda.

Oleh itu, pelbagai pihak harus bekerjasama dalam mengambil langkah efektif untuk memastikan seni nyanyian Dondang Sayang tidak tenggelam ditelan zaman.





                              oleh: ARZYANIE CHEE                               204442

21 comments:

  1. lestarikannya.......

    ReplyDelete
  2. Saya sedang mencari kumpulan dondang sayang, pemain seruling cina dan kumpulan gamelan bagi memeriahkan majlis perkahwinan saya di KL. Adakah anda mengetahui mana-mana kumpulan yang boleh dicadangkan? terima kasih.

    ReplyDelete
  3. tahniah kepada pelajar UUM kerana artikel sebegini jarang2 terdapat di Blog2 tempatan.

    ReplyDelete
  4. salam... untuk makluman, kraftangan malaysia akan mengadakan pertandingan dondang sayang sempena promosi kerja kahwin 2012 pada 24 Jun 2012 di Komplek Kraf Kuala Lumpur. untuk maklumat lanjut sila hubungi 03-21613793 atau layari laman web kraftangan malaysia. hadiah agak lumayan. sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  5. website ni tak ada informasi tentang tarian bharatanatyam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah,betul.

      Delete
    2. mungkin....,ada tapi belum disiarkan atau awak sendiri pun tidak semak dengan betul.mungkin begitu....

      Delete
  6. Dondang sayang lagu melayu sangat popular dari dahulu.

    ReplyDelete
  7. Saya maher dari sekolah menengah kebangsaan jerlun kami ingin mencari maklumat dari blog ni minx izin kepada owner .. Thanks .. <3

    ReplyDelete
  8. saya juga dari sekolah menengah kebangsaan jerlun duk sebelah maher hahahha

    ReplyDelete
  9. bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnngggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  10. The first one was so

    ReplyDelete
  11. I am so happy

    ReplyDelete