19/08/2010

.:GAMELAN


 ASAL-USUL
  Perkataan gamelan berasal daripada bahasa jawa “gamel” yang bererti memukul atau menabuh ,diikuti akhiran ‘an’ yang menjadikannya sebagai kata benda.Sedangkan gamelan mempunyai erti sebagai satu kesatuan alat muzik yang dimainkan bersama.Gamelan muncul pada saat budaya luar dari Hindu-Buddha.
   Gamelan Pahang diperkenalkan ketika zaman pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah yang digiatkan oleh Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah.Pada tahun 1915,Tengku Ampuan Mariam,anakanda kepada Sultan Ahmad Muadzam Shah mempunyai set gamelan dibawah jagaannya di Pahang dan dibawa ke istana Maziah Terengganu bagi melatih rakyat Terengganu untuk bermain dan menari gamelan. Berbagai lagu dan tarian dicipta seperti Lambang Sari, Geliung, Ketam Renjong, Togok, Gagak Seteru, Lancang Kuning dan sebagainya.

JENIS-JENIS GAMELAN
1)Gamelan Jawa
2)Gamelan Bali
3)Gamelan Sunda
4)Gamelan Banyuwangi
5)Gamelan Kromong

 
ALAT-ALAT GAMELAN DI MALAYSIA


1)BONANG
 Bonang merupakan alat terpenting dalam perhimpunan menvariasikan melodi pokok atau satu melodi pendek yang juga berfungsi sebagai permulaan lagu khususnya untuk penghias lagu.


2)GAMBANG
Gambang biasanya dimainkan oleh seorang pemain sahaja.Pemain tersebut memerlukan 2 bilah pengetuk yang diperbuat daripada tanduk kerbau.


3)KENONG
Kenong adalah sejenis alat idiofon yang ditemui di selatan Asia Timur. Peranannya adalah untuk mengeluarkan bunyi yang lebih lembut daripada bunyi yang dihasilkan oleh gong.


4)SARON
  i)Saron Demong
Saron demong berperanan sebagai alat membawa melodi pokok dan melodi cincang sebagai bunga-bunga lagu dalam persembahan dan mempunyai oktaf yang terendah dalam keluarga saron.
     ii)Saron Penerus
        Pada fizikalnya, bilah-bilah bagi alat saron barung berukuran lebih kecil daripada saron demo dan mampu menghasilkan suara yang lebih nyaring daripada saron demong.
   Iii)Saron Pekin
               Teknik  perdan yang diamalkan dalam konteks pemakaiannya dan ianya mempunyai oktaf tertinggi dalam keluarga saron serta mampu menghasilkan suara lantang dan nyaring.


5)GONG
Gong adalah sejenis alat muzik idofon berasal dari asia timur selatan.Gong berperanan sebagai tulang belakang dalam persembahan muzik gamelan.Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu.


6)GENDANG
Gendang adalah alat penting dalam memimpin rentak yang rendah atau tinggi.Gong dianggap alat yang paling sukar untuk dimainkan dan memerlukan kemahiran yang tinggi didalam  permainan kerana tidak mudah untuk diberi notasi.



  oleh: ROSKHOIRAH BINTI YAHYA                    204456



47 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hahahahaha... kalian tak pernah belajar sejarah, orang tak akan percaya kalau ini gamelan malaysia.. ini gamelan asli Indonesia.. Dunia sudah tahu itu. sejarah mencatat. dasar bodoh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dak2 lani hang nak gaduh ka .kote la masam

      Delete
    2. celaka punya indon

      Delete
  3. Kasihan kepada yang membuat blog ini... seperti katak dalam tempurung... gentleman lah!!!! banggalah dengan negeri anda sendiri dengan bersikap sahaja dan apa adanya... kasihan pada jaman yang informasi serba cepat, masih ada orang macam ini.

    ReplyDelete
  4. open minded please.. now we are moving forward, and nothing in this world just own by you or yrs heritance as well.. kita mungkin adalah generasi yang ke-100 atau yg ke-1000, tetapi dibahagikan kepada pelbagai adat gaya bahasa dan negara yg berbeza.. tetapi, rumpun akar kita masih lagi dibawah satu darah yang sama.. please, jangan nak menang.. harta tu bkn blh dibawa ke dlm kubur..

    ReplyDelete
  5. In an ethical world, correct entitlement is a must. Just like when you cite other's work in an article or research. Otherwise, you will be charged for plagiarism. This blog has been fair enough to mention there's nothing so malaysian with gamelan.

    ReplyDelete
  6. di mana mau beli gamelan instrument?

    ReplyDelete
  7. x skongkol gara2 alat muzik. apa la? mainkan alat, ikut rentak ,sudah lah.. x kisah lah asal usulnya dari mana, yang penting sy rasa best main alat muzik ni. gamelan da best.

    ReplyDelete
  8. gamelan from Indonesia !!!

    ReplyDelete
  9. SEMUA DI AKUI! LALU INDONESIA PUNYA APA KALO DI AKUI MALAYSIA TERUS??? TEMPE DIAKUI, REOG, BENGAWAN SOLO, GAMELAN,. HABISKAN SAJA SEMUA...........!

    ReplyDelete
  10. pergi mati dengan bangsa indonesia yang tamak! bodoh sombong, dasar bangsa yang tak kenal sejarah.. kau ingat orang malaysia asal dari mana? jangan jadi bodoh sangat la.. belajar la sejarah. betul la orang cakap, bangsa indon nie mmg ego besar... mampus la korang kalo mcm nie, sampai bila2 tak kan maju...

    ReplyDelete
  11. ada malaysia cakap tempe, gamelan, batik semua tu asal malaysia? malaysia cakap gamelan melayu, tempe dari orang jawa... wehh jangan jadi bodoh sangat la, ko ingat melayu kat malaysia nie semua melayu tulen ke? kitorang walau nama melayu dalam IC tapi tetap keturunan jawa, acheh, banjar, minang, bugis dan lain2.. tapi dalam undang2 kitorang ditakrifkan sebagai melayu.. jangan jadik bodoh sangat la, pergi belajar sejarah asia tenggara dan nusantara.. carik bahan bacaan yang melambak2... bukan refer pada buku ditulis kerajaan je... blagak betul ye korang aku tengok... tapi ada kitorang malaysia kesah? pg mati la korang nak blagak ke apa.. dah nenek moyang kitorang yang warisi benda2 nie, kitorang akan tetap teruskan.. ada aku kesah?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Anonymous, jgnlah bergaduh. Ya, mmg gamelan pada asalnya berasal dari indonesia. Setelah itu, ianya telah dikembangkan ke Malaysia. Ya, mmg gamelan dari indonesia. Malaysia tidak pernah mengakui gamelan milik negara Malaysia kerana mmg ianya berasal dari Indonesia. Hai warga Indonesia, cuba kamu baca benar-benar apa si admin tulis. Admin tulis " ALAT-ALAT GAMELAN DI MALAYSIA". kamu faham maksudnya apa??maksudnya alat-alat gamelan yang malaysia ada. bukannya gamelan berasal dari malaysia. kamu harus faham Bahasa Malysia dahulu sebelum MENGKRITIK dan MENGHINA blogger ini. Dosa dapat, darah tinggi pon dapat. :)

    _AINA_

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooh itu klo km sadar
      Tp kbykan mereka yg tdk sadar mengklaim itu milik negara melayu,,
      Reog
      Gamelan
      Wayang
      Masih kurang kah mentertawakan diri,,
      Kami suka persaudaraan tp tdk dg budaya kami yg d akui negara kalian,,
      Gamelan memang perpaduan alat musik dr
      Seluruh etnis budaya hindu budha,
      Dan prtm kali pnyebaran alat musik ini berada di jawa tengah,,
      Andai kata gamelan berasal dr sunda tentu kami sbg rakyat akan trtawa karena sunda memiliki angklung,,,
      Stiap suku, etnis d indonesia memiliki budaya,,
      Bhkn utk jawa. Jawa timur ada reog, itupun utk daerah ponorogo, kalo reog d akui jawa barat tentu akan trdengar geli krn bhs kebiasaan kami brbeda,,
      So utk sejarah gamelan 1 bukubisa memuat asal muasalnya...

      Delete
    2. MACAM INIKAH RAKYAT MALAYSIA YANG KONONNYA BERSATU PADU?

      Delete
  13. INDON BABI!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MALAYSIA BABI,MALING ANJING , TAI, MALING SAJA BISANYA BETUL BETUL BETUL ... MALAYSIA TUYUL.. BISANYA CUMA TIRU SAJA

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fucking You...dok kutuk pa tak tau...

      Delete
  15. kita ni hidup serumpun..org melayu d Malaysia dan Indonesia x jauh beza pon..sdangkan DNA melayu Malaysia dan melayu Indonesia ad prsamaan..pelihara bahasa dan budi pkerti..tegur jngan beremosi..

    ReplyDelete
  16. apakah kalian semua tau? bahwa indonesia dan malaysia diadu domba oleh USA dan ISRAEL? pasti belum banyak yang tau.
    kedua negara itu sangat khawatir jika INDONESIA bersatu dengan MALAYSIA.
    Jika INDONESIA DAN MALAYSIA bersatu, maka akan menjadi sebuah kesatuan yang kuat karena lahir satu rumpun dan memiliki mayoritas agama yang sama yaitu ISLAM. tolong sebarkan, kita hanya dijadikan mainan oleh mereka. Tolong sebarkan. Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju dengan Andy Prasetyo. berfikir di luar kotak. kata2 nya benar belaka.rakyat Malaysia sudah dididik dengan adab,sopan santun serta budi pekerti yang tinggi.Tidak guna andai belajar setinggi langit namun budi bahasanya hilang.Komenlah yang baik2. Tidak guna jika kita warga Inonesia dan Malaysia bertelagah sedangkan kita asalnya serumpun. terima kasih. assalamualaikum

      Delete
  17. Bangsa Indonesia seharusnya sadar akan kelengahannya dan belajar dari pengalaman. Jangan hanya memprotes, mencibir, dan mengumpat saja. Tindakan dan kata-kata yang tidak santun hanya memposisikan bangsa Indonesia sebagai pecundang, korban yang dicurangi, dsb. Bersikaplah sebagai pemenang dan berbuatlah sesuatu.

    ReplyDelete
  18. Salam, seharusnya indonesia dan malaysia bersatu. Kita satu asean adalah sama. Yang membezakan kita adalah nama negara sahaja. Perhatikan warna bendera negara-negara asean. Persamaannya adalah warna merah dan putih. Kita sama dan harus bersatu.

    ReplyDelete
  19. MALAYSIA MALING MALING MALING BUSUK BUSUK ... TAK PUNYE APA APA ... MISKIN .. KASIAN KASIAN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. malaysia mskin?.di mlaysia pon rmai orng indonesia yg cri krja... cermin diri tu dhulu sblom mngutuk dan mnghina ngra orng lain... stiap agama tak ada pon mngjar mknusia mngutuk sesma sndri...tnya diri tu smula..

      Delete
  20. susah kalau ada penyakit hati. bila ditegur, lagi nak marah-marah. come on, we all berpijak di bumi, bukan duduk kat langit. semua lahir dari tahan. so buat apa nak gaduh? buat sakit hati. fikiran tu kena asah sikit, jangan asyik menunding jari. orang berilmu adalah orang yang mampu melawan kemarahan. wallahualam

    ReplyDelete
  21. Just Share. Tempat penjualan alat muzik gamelan melayu. http://www.onejavaseni.com/product/gamelan-melayu

    ReplyDelete
  22. dulu xade pon name indonesia...xde pon name malaysia...

    ReplyDelete
  23. Bagusnykalu ada d sabah...

    ReplyDelete
  24. Budaya asli malaysia apa ya?

    ReplyDelete
  25. bukankah budaya asli malaysia Tarian Barongan, Indonesia dan Malaysia memang sama, tapi tetap ada perbedaan yang menjadi ciri khas

    ReplyDelete
  26. Just share. online shop alat muzik tradisional. http://www.girihartonogallery.com/product/jual-gamelan-melayu-jual-gamelan-malaysia/

    ReplyDelete
  27. ust share. Online shop alat muzik tradisional. http://www.girihartonogallery.com/product/jual-gamelan-melayu-jual-gamelan-malaysia/

    ReplyDelete
  28. Aku orang jogja pelestari karawitan jawa. Gamelan adalah milik seluruh dunia.filsafah memainkan gamelan melatih menghaluskan rasa(jiwa)manusia.Orang yang merasa memiliki gamelan harus bisa memainkannya dan tahu tujuan memainkannya.

    ReplyDelete
  29. Ingat Allah bro..sy cadangkan, baik kita tengok pencetus ummah, setiap hari khamis pukul 9.30 mlm..ada faedahnya drpd bergaduh asal usul gamelan..dari Dia kita datang, dan kepadaNya jugalah kita dikembalikan..sama2 kita muhasabah diri, ingat kehidupan selepas mati..

    ReplyDelete
  30. Dakwah dari Sabah,mesti mau senyum bah :-)

    ReplyDelete
  31. Saya rasa tidak ada satu pun orang di dunia ini yang ikhlas apabila identitas dirinya diambil orang, tidak dengan warga dunia begitupun dengan warga malasya

    Contoh, bagaimana jika kami claim twin tower sebagai milik Indonesia, atau Kabah di mecca jadi milik orang Kristen?

    Ada baiknya jika kalian ingin menguasai milik seseorang, jangan kalian makan bulat2 tapi dicerna terlebih dahulu. Silakan jika kalian ingin merebut gamelan, tapi jangan dinamakan gamelan melayu. Kalian bisa ganti nama menjadi tabuhan melayu atau apalah yang kalian suka.

    Begitupun dengan reog, batik, tempe. Meskipun kalian sudah berupaya melakukan tindakan plagiat, setidaknya kalian mengganti namanya. Itu lebih kami hargai ketimbang menggunakan barang dan istilah yang sama. Yang pasti akan menimbulkan pertikaian. Jom lakukan!

    ReplyDelete
  32. kau pe hal??..nak gaduh??

    ReplyDelete
  33. Gamelan ialah alat muzik...

    ReplyDelete