22/08/2010

.:SERULING CINA


Buluh dan Seruling



PENGENALAN

        Seruling merupakan sejenis alat muzik yang paling popular di negara Cina. Ia dinamakan sebagai "Zhudi", disebabkan ia diperbuat daripada sebatang buluh dan badannya mempunyai lapan lubang. Lubang pertama digunakan untuk ditiup dan aliran tiupan yang masuk ke dalam badan buluh akan menghasilkan bunyi-bunyian.  Alat ini berserta budaya muzik orkestra cina dibawa masuk oleh imigran dari negara Cina ke Malaysia pada zaman sebelum merdeka.

.
.
.


SEJARAH

        Seruling diperkenalkan sejak 7 ribu tahun iaitu bersamaan dengan kira-kira 4500 tahun  Cina yang lalu. Pada zaman purba ia diperbuat daripada menggunakan tulang dan selepas itu ia diubahsuaikan kepada buluh sehingga ke hari ini.

        Pada zaman Maharaja Hanwu hujung abad pertama sebelum Masihi, seruling ini dinamakan sebagai "Hengchui", dan mendapat kedudukan yang amat penting dalam alat-alat muzik tiupan.

  • Abad ke-7   ~ Teknik permainannya mula berkembang maju dan boleh meniup muzik   yang berkualiti tinggi. 
  • Abad ke-10 ~ Seruling menjadi instrument penting dalam okestra opera di kalangan rakyat dan opera etnik minoriti.
        Seruling kaya dengan corak permainannya. Selain itu, ia dapat memainkan irama yang panjang, tinggi dan lapang serta memainkan muzik tarian yang riang gembira dan irama yang merdu. Bunyi yang dihasilkan juga dapat meniru suara burung.




Cara-cara memegang Seruling



PERBEZAAN

 Jenis permainan seruling dibahagikan kepada 2, iaitu di selatan dan utara negara China 



  • Langgam permainan seruling di selatan negara Cina adalah lebin terang dan indah. Seruling utama yang biasa dimaninkan adalah "Qudi". Badan serulingnya agak panjang dan kasar dan bunyi yang dihasilkan adalah lebih tebal dan lembut.Terutama  yang dipopularkan di kawasan selatan Sungai Yangtze.

  • Langgam pemainan seruling di utara negara Cina  adalah lebih tegap. Seruling utama yang digunakan adalah "Bangdi". Badan seruling agak pendek dan halus dan akan menghasilkan bunyi yang lantang dan jelas.

. . . .

Jenis Seruling



DISEDIAKAN OLEH:  CHOO ZOOI HOW       207203







3 comments:

  1. TERIMA KASIH ATAS MAKLUMAT YANG DIBERI

    ReplyDelete
  2. ada tak video seruling ini dimainkan?

    ReplyDelete
  3. Is there any places that the seruling is sold?

    ReplyDelete